In general, se stie la ora actuala ca frumusetea depinde de armonia formei, care, de obicei, este o manifestare exterioara a continutului, a necesitatii in sens general. Armonia are propriile ei legi matematice necunoscute dar unele au fost descoperite ca avand un caracter universal, si manifestandu-se in tot ceea ce simtim infiorati ca …este frumos; in muzica, in sculptura, in pictura, dar si in structura intima a materiei , a viului , a intregii naturi.

Esential, in aceste legi, este tainicul “numar de aur”, care a fost studiat de prima oara de matematicieni si care se manifesta peste tot , de la structura unui cristal la forma umana. Se constata insa ca, daca ne face placere sa privim structura ordonata si armoniasa a unui cristal, este cu atat mai fascinant sa privim o floare, dar, spontan, noi preferam sa privim cu admiratie un cristal mai degraba decat un bulgare de pamant, o floare mai degraba decat un cristal, un trup frumos de femeie mai degraba decat o floare. In general, este mult mai placut sa contemplam reprezentantii mai evoluati ai regnului animal. Binenteles, fiecare avem, in aceasta dierctie preferintele noastre; de altfel, regula de mai sus nu este absoluta si exista numeroase exceptii, in virtutea unui principiu fundamental al manifestarii, principiul diferentierii. Este atunci perfect natural si in deplin acord cu legile divine ale creatiei ca actul contemplarii admirative a corpului uman sa fie mai placut. Corpul uman reprezinta in natura forma cea mai complexa , forma perfecta.

Nu intamplator se afirma ca “Omul este masura tuturor lucrurilor “, iar aceasta modalitate de contemplare a naturii in manifestarea sa armonioasa si cea mai rafinata este un act profund spiritual, deoarece noi nu trebuie sa uitam faptul ca nu-l vom putea gasi ascuns pe Dumnezeu, pe Creator, altundeva decat in propria Sa creatie. Stiind aceasta ne dam cu usurinta seama ca, in realitate, corpul nud implinit si fermecator estetic este o modalitate de expresie a celei mai frumoase si mai armonioase dintre formele pe care natura le-a putut crea. Este evident faptul ca a contempla corpul nud al unei fiinte frumoase de sex opus trezeste uneori o emotie de natura erotica. Aceasta este originea interdictiei pe care moralistii o impun si de aceea ei fac o neta diferenta intre acest gen de contemplare si cea a diferitelor creatii ale naturii. Cel care este cu adevarat suficient de puternic mental si care se simte foarte stapan pe el insusi va putea sa savureze in deplina libertate acea forta misterioasa care a generat viata si care trezeste in noi emotii ample si atat de intense. Facand acesta, el nu-si va perturba deloc echilibrul sau launtric si nu va intra in contradictie cu nevoile reale ale societatii care adesea impune o morala doar din dorinta unei autoconservari.

Inteleptii spun ca CEEA CE ESTE PERMIS ZEILOR NU ESTE PERMIS BOILOR Din contra, cel puternic mental va putea atunci sa-si eleveze si sa-si sublimeze aceste emotii, devenind astfel o fiinta umana si mai puternica, chiar de exceptie, de la care inteaga societate are, de acum inainte, ce invata. Procedand in felul acesta, ea il va putea adora extaziata pe Dumnezeu in creatia sa fizica cea mai perfecta, care este insusi corpul uman. Cel slab, neputincios si prost va trebui insa sa se abtina, pentru a nu creea un dezechilibru in el sau in ceilalti.

In plus, pudibonderia bisericii crestine actuale pare destul de recenta (poate ca adeseori ea este provocata tocmai de refularea sexuala pe care o genereaza celibatul pasiv al preotilor); daca avem in vedere ca pe coloanele catedralei Sf. Petru din Roma unul din salasurile centrale ale crestinismului pot fi vazute basoreliefuri frumoase reprezentand heruvimi inaripati carora nu le lipseste nici un detaliu anatomic si care chiar au 52 de perechi de testicule. De altfel, una dintre scrierile cele mai minunate si mai poetice din Biblie este ” Cantarea Cantarilor”, poem exceptional ce slaveste frumusetea corpului uman si a iubirii erotice intens transfiguratoare.

Este adevarat, insa, ca sunt asa zisi puritani care atunci cand deschid Biblia ocolesc cu mare grija acest poem si au ajuns chiar sa spuna ca el se afla din greseala in aceasta carte si ca ar trebui sa fie decanonizat. Oricum, chiar si acesti puritani inversunati nu simt nici o rusine atunci cand se dezbraca singuri in camera sau atunci cand se privesc goi in oglinda, fiindca atunci lor aceasta li se pare ceva absolut firesc. Aceasta pledoarie plina de bun simt pentru frumusetea corpului uman nu inseamna, insa, dupa cum exagerat isi pun problema unii, ca toti oamenii ar trebui sa mearga nuzi pe strada si, eventual, sa se cupleze pe unde apuca, avand fel de fel de atitudini insolente si vadit provocatoare.

Aceasta este o falsa problema, deoarece realitatea este foarte simpla. Chiar daca suprema frumusete in lumea fizica este aceea a corpului uman, noi nu trebuie sa-i socam niciodata pe cei din jur si este de bun simt sa abordam in chip firesc vestimentatia si comportamentul social exterior care este adecvat ambiantei culturale a locului si a perioadei in care traim.

acharya Shiva Shankara