Se spune că Padmasambhava a avut un număr imens de iubite spirituale. Acest lucru nu trebuie să consituie o invitaţie către superficialitate şi chiar desfrânare, deoarece fără respectarea celor 5 condiţii ale iubirii perfecte acţiunea unui bărbat, fie şi dotat cu intenţii spirituale, duce la pierderea timpului şi a energiilor şi la degringoaldă spirituală.

Non licet Iovi quod licet bovi” – nu este permis boului ce este permis lui Zeus.

Sau, într-un alt exemplu, un electrician calificat poate lucra la o reţea electrică de înaltă tensiune, o poate reface sau modifica după cum consideră, dar un om necalificat are o interdicţie strictă de a se apropia de instalaţiile electrice de înaltă tensiune, datorită necalificării adică datorită ignoranţei fiind în pericol de moarte.

De aceea vă rugăm să nu consideraţi scrierea de faţă un îndemn către superficialitate în iubire şi către senzualitate necontrolată. Vă sugerăm să învăţaţi Adya Tantra şi apoi să evaluaţi ce este corect, benefic şi spiritual să realizaţi.”

Acharya Shiva Shankara

Padmasambhava a avut cinci iubite spirituale foarte apropiate, discipole cu o realizare spirituala foarte înalta, de care nu s-a despartit toata viaţa.

Acestea au fost :

Mandarava- emanaţia corpului lui Varahi,

Yeshe Tsogyel- emanaţia Vorbirii sale,

Shakya Devi- emanaţia Minţii sale,

Kalasiddhi- emanaţia Calitaţii sale,

Tashi Kyidren- emanaţia Activităţii sale.

Mandarava a fost fiica Regelui Zohar-ului, născută în familia regală a unui mic dar strategic regat himalayan în mijlocul secolului al VlII-lea.

Ea s-a născut ca Dakini Conştientă (ye-shes mkha’-‘gro) şi fiinţă miraculoasă. La vârsta căsătoriei, ca şi Tsogyel. Ea a refuzat toate încercările părinţilor de a o căsători, dar a eşuat în a-şi convinge tatăl că era destinată să fie investită ca şi călugăriţă Buddhistă.

Ea a servit atunci carnea corpului mort al unui Brahman tatălui său drept hrană – o ofensă atroce – şi apoi a plecat pe furiş din palat, adoptând veşmântul de cerşetor. După ce a fost călugărită (investită) de Stareţul Santarakşita (de asemenea născut în Zohar), tatăl său a venit să se împace cu ea, acceptând predilecţia fiicei sale pentru viaţa religioasă şi dăruindu-i un palat pentru meditaţiile sale.

Atunci când Padma Sambhava, tânărul prinţ transformat într-un yoghin, a apărut în Mandi din Orgyen, Mandarava a fost imediat fermecată de el, leşinând de bucurie în timp ce acesta plutea (levitând) pe cer. Aşa cum era predestinat, ea a devenit discipola sa.

Dar bârfitoarele maliţioase i-au raportat imediat Regelui că fiica sa, călugăriţa, se dedă la necuviinţe cu un tantrika lipsit de principii, şi regele furios a fost încurajat să îl prindă pe Guru Pema şi să îl ardă pe rug. Acţiunea a eşuat însă total, căci Guru-l prin puterile sale miraculoase şi susţinut de Dakini-uri a rămas nevătămat şi focul s-a transformat într-un lac care a fumegat timp de şapte zile. în cea de-a opta zi Regele l-a găsit pe Guru Pema transformat într-un băiat de opt ani aşezat pe o floare de lotus în mijlocul lacului.

Mandarava fusese între timp aruncată într-o groapă (simbol al yoni-ului) acoperită cu mărăcini. Fericit să o găsească pe fiica sa încă în viaţă. Regele a reunit-o cu Guru Pema şi i-a adorat pe amândoi. Până la plecarea sa în Tibet se spune că Guru Pema şi Mandarava au fost inseparabili.

Guru-l a rămas pentru câtva timp în Zohar şi, după ce a convertit populaţia, el şi consoarta sa s-au dus la Peştera Maratika la Heileshe, în Nepal, unde au practicat yoga imortalităţii în mandala lui Amitayus, Guru Pema atingând nivelul de Deţinător al Cunoaşterii Imortalităţii (tshe’i dbang-la rig-‘dzin). Din Nepal ei au călătorit la Bangala unde Mandarava a fost transformată în Dakini (cea) cu faţă de pisică, ajutând la transformarea şi convertirea întregii ţări.

Reîntorcându-se în ţara sa natală, deoarece nici un profet nu este recunoscut în ţara sa. Guru Pema a fost din nou ars pe rug, de această dată împreună cu Mandarava, şi din nou ei au rămas nevătămaţi. După aceasta Mandarava a devenit Regina Dakini-urilor din Orgyen (Orgyen este târămul pur al Dakini-urilor – un tărâm Buddhist nirmanakaya).

Către sfârşitul vieţii sale, Mandarava s-a întâlnit cu Tsogyel în timp ce aceasta se afla în meditaţie la Phukmoche şi i-a cerut lui Tsogyel să o înveţe cele douăzeci şi şapte de precepte pe care Guru-l nu le revelase în India.

Mandarava a fost, alaturi de Yeshe Tsogyel, una dintre principalele consoarte spirituale ale lui Padmasambhava. Cunoscută și ca Pandaravasini sau Machik Drubpai Gyalmo, a manifestat calitati exceptionale cu scopul de a ilumina ființele din întrega manifestare.

Yeshe Tsogyel  a fost încă din copilărie extrem de inteligentă. La vârsta de 16 ani ajunge să fie una dintre reginele lui Trisang Destsen, regele Tibetului. Mai tărziu devine discipola și iubita mistica a lui Padmasambhava, cu care s-a izolat în anumite peșteri in care au practicat anumite asceze tantrice, urmând calea spirituală directa care conduce aspirantul către eliberarea supremă.

A fost foarte apropiată de maestrul său și a avut o practică spirituală asiduă.

A transcris învățăturilr mestrului său, turnăndu-le într-o formă simbolică, astfel încât să poată fi înțeleasă doar de un număr restâns de inițiați.

Padmasambhava a ascuns aceste scrieri pentru a împiedica distrugerea învățăturilor secrete, evitarea pervertirii sau modificarii acestei de către cei care nu ar fi capabili să o înțeleagă. Deasemenea, el a impregant fiecare scriptură cu binecuvântări spirituale, care se revarsă prin grație asupra celui care o descoperă și o citește.

Sakya Dema sau Sakya Devi este prima consoartă nepaleză a Guru-lui Pema. El a găsit-o la Sankhu în partea de nord-est a Văii Kathmandu, în drumul său către Tibet. O regină din acea regiune murise la naşterea fiicei sale şi corpul său a fost dus la terenul de incinerare împreună cu fiica sa nou născută.

Copilul a supravieţuit, alăptat de maimuţe, şi a crescut împreună cu ele, dar degetele mâinilor şi picioarelor sale erau uşor membranate, semn al unei Dakini conştiente (ye-shes nikha’-‘gro). Guru Pema a găsit-o acolo şi a adus-o la Pharping, la ieşirea sudică a Văii, realizând apoi la Yangleshi practica sa meditativă mahamudra impreună cu ea, utilizând mandala-ele lui Yangdak şi Dorje Phurba.

Aceasta este tot ce se ştie despre Sakya Dema. cu excepţia faptului că atunci când Tsogyel a vizitat Yanglesho, cu câţiva ani mai târziu, consoarta anterioară a Guru-lui trăia încă acolo ca yogini.

Tehnicile yoga pe care Sakya Dema i le-a expus lui Tsogyel sunt:

~procesele simultane de meditaţie creatoare şi realizatoare care conduc la mahamudra,

~procesul realizator al ‘arderii şi picurării’,

~yoga zap – lam a Beatitudinii şi Vacuităţii,

~yoga thogal a celor patru viziuni conducând către corpul de curcubeu şi

~yoga somnului conştient.

Unii tibetani contemporani consideră că Raj Kumari, aşa-numita Zeiţă Vie de la Basantapur Kumarî Baaăl în Kathmandu, este o emanaţie a Zeiţei Sakya Dema.

Kalasiddhi este, de asemenea, născută în Nepal.

Părinţii lui Kalasiddhi erau ţesători. Tatăl şi mama sa,Bhadana şi Năgini, şi-au numit copilul Dakini. Ca şi Sakya Dema ea a crescut într-un loc al morţii, tatăl său abandonând-o într-un crematoriu impreună cu mama sa la moartea acesteia. Mandarava, sub forma unei tigroaice. A alăptat copilul în timp ce a menţinut corpul mamei sale încă cald, astfel încât copilul să se poată încă agăţa de el. Atunci când Dakini a crescut suficient de mare ea răsucea bumbac în timpul zilei şi îl ţesea în timpul nopţii.

La vârsta de paisprezece ani Dakini a fost găsită de Tsogyel la cea de-a doua sa vizită în Nepal, atunci când ea a venit să predea preceptele secrete ale Guru-lui. Tsogyel a numit-o Kalasiddhi (kala=constituenţi, ‘atomi’ şi totodată numele substratului elementelor corpului uman (bilă, flegmă, sămânţă, etc.) şi deoarece Kalasiddhi aparţine familiei ‘Corpului’ (kayakula) Dakini-urilor (şi în mod specific tipului scoică de Dakini-uri, Samkini, care se referă la natura fizică a yoni-ului), ea va câştiga siddhi-uri prin realizarea Vacuităţii esenţiale a structurii (materiale) ‘atomice’ a corpului.

În Mangyul, Kalasiddhi a primit iniţierea în Lama Tantra Mandala şi după o perioadă îndelungată de meditaţie ea a dobândit siddhi-uri. Ea a însoţit-o pe Tsogyel la curtea Regelui Mutri Tsenpo, la Samye, şi la centrul de retragere de la Chimphu unde l-a întâlnit pe Guru Pema.

Guru-ul a perceput imediat potenţialitatea lui Kalasiddhi ca mudra în practica sa de susţinere şi răspândire a Tantra-ei în Tibet şi i-a cerut lui Tsogyel să i-o dăruiască în acest scop. Curând după aceasta, Guru Pema a plecat către Sud-vest, lăsând-o pe Kalasiddhi în grija lui Tsogyel, care i-a transmis învăţătură zap-lam detaliată ca dar de despărţire.

Tashi Khyidren din Bhutan este o îndrăgită figură populară dlin vestul Bhutanului, unde ea este cunoscută ca darul Bhutanului către Marele Guru în opera sa de răspândire a tantra-elor în Tibet.

O sursă bhutaneză relatează că ea a fost fiica legendarului Răjâ Sindhu. Regele Palatului de fier, care l-a invitat pe Guru în Bhutan pentru a-i vindeca boala. Jamgon Kongtrul le consideră pe Tashi Khyeudren’ (Khye’u-‘dren forma preferată a numelui în Bhutan) şi pe ‘Tashi Chidren’ ca fiind două consoarte diferite ale Guru- lui, informându-ne că prima era din Tsha-‘og şi ultima era fiica Regelui Ha- mar sau Hamra.

Alte lucrări consideră că Tashi Khyidren era fiica regelui Hamra.

La vârsta de treisprezece ani ea a întâlnit-o pe Tsogyel meditând în Peştera Nering Drak, supusă la asalturile spiritelor şi demonilor locali. Plină de o admiraţie neclintită pentru yogini, din când în când ea îi aducea lapte şi miere.

După ce Tsogyel a fost încununată de succes în a supune spiritele şi, de asemenea, populaţia locală ostilă, tatăl lui Khyidren a venit să-i aducă omagiul şi Tsogyel i-a cerut să i-o dăruiască pe fiica sa. Regele Hamra a încuviinţat şi Tsogyel i-a schimbat numele din Khyidren în Chidren. Curând după aceasta Khyidren a însoţit-o pe Tsogyel la Womphu Taksang în Tibet, unde ea l-a întâlnit pe Guru Pema.

El i-a cerut lui Tsogyel să i-o dăruiască pe Khyidren pentru a realiza împreună cu ea, ca mudră, ritualurile iniţiatice Dorje Phurba, pe care trebuia să le facă pentru protecţia Tibetului.

Khyidren a jucat un rol important ca iubită secundară a (Guru-lui în această iniţiere, în simbolistica Phurba-tantra. Khyidren este tigroaica pe spatele căruia Guru Pema şi Tsogyel, ca Phurba şi Contrapartea sa, au călărit pentru a supune zeii şi demonii Tibetului.

Khyidren a renăscut ca fiică a lui Machik Labdron (considerată o reincarnare a lui Tsogyel).